Friday, March 22, 2013

Bermaafan dan berkasih sayang dalam hidup berumahtangga

Bermaafan dan berkasih sayang adalah lumrah dalam kehidupan suami isteri, hidup ini ibarat langit yang cerah, dengan tidak semena-menangnya hujan akan turun dan angin dan ribut itu akan surut dan berlalu jua. Justeru, dalam konteks berumah tangga, perlulah antara suami isteri itu berdamai, bermaafan dan melupakan kisah lama serta membuka lembaran baru dalam kehidupan berumah tangga.

Adapun, hidup berumah tangga ini ada cubaan dan dugaan, cubaan dan dugaan inilah yang mematangkan diri kita serta menjadikan diri kita sebagai seorang insan yang lebih baik serta berubah kearah kebaikan. Ingatlah, bahawa semakin kita memaafkan seseorang, semakin tenanglah hati kita, hati yang tenang itu membawa sakinah dan kebahagian yang kekal.

Justeru, dalam hidup berumah tangga ini, bukalah hati untuk memaafkan dan bukalah hati untuk berkasih sayang, kerana hati yang berkasih sayang itu adalah hati yang bahagia. Kebahagian dalam berumah tangga itu  adalah kunci yang akan membahagiakan. Bukalah hatimu dengan mencari erti kebahagian itu, namun ketahuilah bahawa kesusahan dan kesenangan hidup itu adalah lumrah dalam kehiduapan.

Berusahalah untuk memaafakan dan penuhilah diri dengan rasa kasih sayang. Insyallah, hati ini akan bahagia..

No comments:

Post a Comment