Sunday, March 10, 2013

Campur tangan mertua dalam rumah tangga

Dalam rumah tangga, pasti berlaku ketegangan. Punca ketengan ini adalah pelbagai. Namun, dalam pelbagai keadaan perkara ini dapat di elakan jika semua pihak memainkan peranan yang penting dalam rumah tangga. Dalam rumah tangga, hal ini tidak dapat dielakan disebabkan kos rumah tangga yang meningkat, dalam keadaan ini perlu di fahami bahawa kos ini boleh diatasi dengan kerja sama semua pihak.

Usaha yang berterusan ini akan membantu semua pihak, perlu difahami ketengan ini boleh dikendurkan dengan masa, masa ini akan mematangkan, perkara yang berlaku akan mematangkan seseorang. Hidup ini ibarat roda, susah senang perlu dilalui bersama. Keadaan ini boleh diatasi dengan sifat wasatiyah dan merendah diri.

Apa punca masalah rumah tangga masa kini?


  1. Kewangan
  2. Tempat tinggal
  3. Kerja 
  4. Status.
Jika dilihat masalah dalaman ini cuma dapat diselesaikan dengan toleransi antara pasangan. Toleransi ini perlu dalam memastikan rumah tangga berjalan dengan baik. Persoalan timbul, bagaimana boleh toleransi jika masing-masing keras kepala dan tidak berganjak dengan pendirian masing-masing.

Bagaimana jika suami atau isteri degil dan panas baran, serta di tambah lagi dengan campur tangan dari pihak ketiga? Apakah penyelesaiaannya.

Suami isteri perlu hidup dan tinggal bersama. Isteri perlu memahami kerjaya suami dan redha dengan pemberian suami. Hidup akan rukun damai jika masalah suami isteri diselesaikan secara tertutup antara suami dan isteri.




No comments:

Post a Comment