Wednesday, November 9, 2011

Betul ke mak mentua mandrem suami aku?

Salam semua, Saya dah x tau nak luahkan perasaan saya ni kat sape.

Ceritanya macam ni..dulu sebelum kami kawin MIL ni ok je siap cakap lagi “bila nak kawin”, tp lepas FIL meninggal 2 thun lps dan kami berkhawin..my MIL terus berubah.Dia macam control hubungan saya dengan hubby.Klau boleh dia x nak bagi hubby balik umah mak saya.Pernah dulu dia cakap wat pe balik umah mak sana.Sedihhhh sgt hati saya.Saya ada mak lagi.Saya x tau kenapa MIL saya jadi macam tu.Kalau hubby balik umah mak saya je,mesti dia call ajk pegi mana2.pegi beli barang2 rumah la, pegi klinik la, pegi berubat la.macam2 lagi. X pernah nak bagi peluang hubby duduk umah mak saya.Padahal abang hubby dengan adik dia duduk sekali dengan dia dan berkereta dan bermotor.Kenapa nak tggu hubby saya balik baru nak pegi sume tempat tu.Untuk pengetahuan semua,rumah mak saya & rumah MIL dekat je lebih kurang 15 minit.

Sebenarnya saya byk terasa hati dengan MIL saya. Saya tak tau ape kesalahan saya sampai MIL layan saya mcm ni…bila fikir2 balik…”aku ni rampas anak dia ke?”.... Satu lagi saya x suka cara MIL saya.,dia depan kita cakap lain,belakang kita cakap lain.Dia selalu buruk2kan saya depan kakak ipar hubby dengan saudara2 hubby.Tp bila kakak ipar hubby tu x de.dia buruk2kan kakak ipar tu depan saya pulak.cakp mcam2.duk umah dia bazirkan api n air la, masak byk la.mcm2 lagi.X faham saya dengan MIL saya ni.Sbb tu klu balik rumah dia, saya suke menyendiri n uruskan hal2 saya je.saya x ckp dengan dia sgt2 macm dulu.saya mals nak sembang2 mcm dulu.Kalau duduk bersembang dengan dia, habis cite satu kg dia bercerita.saya x suka la.saya x suka nak amik tau pasal cite org.saya x berminat.tp tu la sikap MIL saya.dah macam wartawan pulak.sume dia tau cite pasal ank orang.yang saya pelik dia sembahyang cukup waktu..tp kenape dengan orang lain asyik nk mengumpat je…entah la

Tp paling saya herankan, sikap hubby saya la.Kalau balik kg n depan MIL saya, mesti dia marah2 n maki hamun saya . Tapi kalau blik KL, dia ok sgt2.x de pon marah2 saya..sedihh saya .Pernah satu hari masa on the way nak gi umah mak saya, saya tnya hubby, kenapa klu balik kg je mesti nak marah2 n maki hamin saya.Nak tau pe jwpan hubby saya, Dia kata MIL mengadu kat dia, yg saya berubah.dia kata perangai saya lain.x macam dulu.Hubby kata mak dia cite macam2 pasal saya.sedihh sgt hati saya.sampai hati MIL buruk2kan saya depan hubby .

ape salah saya.saya x pernah nak benci atau dendam ngan MIL pe yg dia buat dekat saya.saya sabar sgt2 dengan perangai dia.sbb saya tau saya isteri pada ank dia.saya still hormatkan dia.tp sikap dia mmg sentiasa buat saya makan hati.Sebab tu klu ikutkan hati, saya x ingin nak blik umah MIL.hati saya sgt kecewa.Tp bila ingat yg saya masih isteri hubby.saya pasrah.MIL x pernah nak nmpk pe yg saya buat.Kalau balik umah dia,saya yg kemas rumah, sapu sampah.saya x pernah nak kisah. nape MIL buat macam2 kat saya.MIL mandrem hubby saya.Nak suh ikut telunjuk dia je.Saya faham hubby ank dia.Ank lelaki yg ade tggunjwb utk dia.Tapi bagi la peluang utk saya n hubby rasa tenang n bahagia.Bila dia tau yg saya n hubby gadoh, dia boleh cakap ape,Klu jodoh korang panjang,panjang la.klu x tgk je la nnti..sedihh saya.dia mcm mendoakan saya n hubby bercerai je.Pernah saya cakap kat hubby, klu mak dia dah x suka kat say.saya rela dia lepaskan saya.tp hubby x nak.entahla.Klu tgk dari cerita saya, mgkin ramai yg kata dulu masa nak kwen MIL x restu ke kan.Tapi sebenarnya x..mmg dia restu.dia mmg x nak hubby berjauhan dengan dia…

Tp tu la, lepas FIL meninggal.dia jadi camtu.KLu dia nak menumpang kasih sayang,hubby ade lagi 2 org abang.nape nagn diaorg dia x kisah.ermmm heran saya. Ade lagi bnda yang saya paling hairankan.MIL ni suka sgt percaya pada bomoh2.ADe la satu hari tu, dia ajk hubby gi umah bomoh tu.Dia tnya saya nak ikut ke.saya diamm je.Saya x bagi ape2 keputusan lagi, dia ckp kat saya, x pyh ikut la.gi umah mak sana.Pelik saya.Saya ckp kat hubby, nape saya x leh pegi.hubby diam je.

u all boleh la bagi pendapat n pandangan tntng MIL saya ni.Kadang2 terfikir, betul ke cakp kawan2 saya yg MIL ni mandrem hubby saya.?? Say x de niat nak burukkan MIL saya, tp cara dia tu.Klu ikutkan byk lagi bnda yg buat saya terasa hati..tp entahla.ADe ke kwn2 kat luar sana yg senasib saya ni.mintak bagi pendapt ye.

terima kasih.

No comments:

Post a Comment