Suamiku penagih dadah. Perlukah aku bercerai?

Admin
104

Salam,

Di sini sya ingin mengambil kesempatan utk berkongsi akan luahan rasa di hati.

Saya sudah 6 tahun berkhawin dan di kurnia kan seorang cahaya mata berusia 4 tahun.

Sepanjang mendirikan rumah tangga saya lah... yang menanggung semua nya.

Suami saya tidak berkerja selama 5 tahun dan dia bekas penagih dadah.

Sudah berulang kali saya beri dia peluang... tetapi tidak berhasil. Malah setiap bulan saya sanggup beli kan dia obat methadon dari doktor untuk menahan gian dan mengobati nya dari kesan menghisap dadah sebanyak rm250 sebotol. Senang cakap tiap tiap bulan saya akan abis kan rm600 untuk pembelajaan nya seorang sja. termasuk dgn obat methadon rokok dan dlll.

Dia sudah lebih dari 3 tahun makan obat methadon itu dari doktor tapi tak berhasil. Saya sendiri yang berjumpa dgn doktor tentang intake serta dosage obat nya itu. Tapi tak berhasil... terkadang bila dia keluar rumah balik terus terperok di bilik mandi katanya sakit perut... Saya tau dia BOHONG. sya syak dia kembali ke tabiat lama tapi saya tak punya bukti. Kadang2 duit simpanan saya hilang mahu pun di dalam bank account saya.

Bila check bank statement dia keluar wang tanpa pengetahuan saya.... bila di tanya dia akan naik angin.. bila sya tanya awak keluar kan duit dari bank buat apa... kata nya buat belanja... tapi apa yang di belanja kan tak nampak apa apa pun... sedih sungguh rasa hati...

Bila kat rumah plak... langsung tak tolong saya buat kerja rumah walaupun menyapu. Saya tension, bosan

kos sara hidup saya tanggung smua. tak kan kerja rumah satu pun dia tak bleh nak buat... Kerja nya plak selalu asik baring sja...

Dia juga ada menghidap penyakit kencing manis yg tinggi, selain itu dia juga punya masalah paru paru.

sya mula-mula faham akan keadaan nya dan rehda jika ini yang di tentu kan oleh Tuhan buat saya dan anak.

Tetapi dia seperti ambil kesempatan ke atas saya... dia kembali ke jalan lama walaupun saya tiada bukti yang nyata... pernah juga kawan dia hantar sms : wei ko ok ke???... tak nak sedut ke???... bila di tanya knapa kawan dia hantar sms seperti itu kata nya... jgn di layan.

Kalau ingin bermesra pun dia selalu takde mood... kekadang sampai 2 bulan kita pernah tak bersama... Tapi sya rasa ok jer... mungkin cinta pada nya dah mula pudar... dan sya tak kisah pun.

Bila perbelanjaan kurang, sya akan mula pinjam sana sini utk cukup kan duit.. Tapi sebenarnya duit saya lebih dari cukup utk menanggung keluarga saya... oleh kerana suami saya tidak jujur... dlm soal wang...dia lah punca kesempitan wang kami.

Untuk pengetahuan smua.... di malaysia nie sya sebatang kara... adk beradik dan keluarga di negara jiran.

Tiada satu orang pun yang tau apa yang saya lalui termasuk kawan baik sendiri. Saya malu utk bercerita pada mereka...

Sekarang jiwa saya meronta ronta ingin berpisah dgn nya... saya rasa bosan sangat.. tapi saya tak pernah kata kan apa apa pada nya.

I really dont know what to do???.... and where to start???... Confused.....

Sekian terima kasih

Dari : Sad Lady

Post a Comment

104Comments
  1. Insyallah... allah akan beri jln terbaik
    jika dilihat pada perkara tersebut, maka ada baiknya bawa hal itu kpd khidmat nasihat rmhtangga....
    mint nasihat pada aspek perceraian dan hal-hal yg bersangkutan termasuk hak asasi.
    doa pada Allah agar suami dibuka jln bertaubat dan cari pakar-pakar agama yg mengamalkan perobatan alternatif (darussifa - dato' dr harun din) utk perobtan penagih dadah..
    solat istiharah dan tahajjut mohon apa yg TERBAIK sebaik jln pilihan...
    insyallh, Allah memebrikan hidayah dan jln pertolongannya..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum suami ni hisap ais kdg² dia ok kdg² dia angin bnde kecik die cpt mara tgn cpt naik..adakah sye prlu mnta cerai

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  3. MASALAH YG AWAK LALAUI SAMA DENGAN SAYA..SAYA 10 TAHUN LALUI DAH NAIK BOSAN DLM HATI RASA NK BERPISAH SGT TP X TERUCAP.SAMPAI SAYA RASA SY XDE PENDIRIAN SBB X TAU BUAT KEPUTUSAN..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Sama lah nasib kita..bezanya dia tak tangankan sy..sy yang tangankan dia sebab dah hilang sabar

      Delete
  4. masalah dan cerita diatas hampir serupa yg saya hadapi sekarang,,,,dah 6 tahun berkawin saya,ini adalah perkawinan kedua saya,sayapun dari negeri seberang,suami saya hanya pergunakan saya saja,,sebagai pelampiasan napsu,yg anehnya suami saya ni kalo tak di layan sexnya,marang tak tentu pasal,lagipun dalam seminngu ada 2 hingga 3 kali nak dilanyan seksx,lg tiap kali mau main serupa anak muda yg baru berkawin,,,,tiap hari saya harus bekerja tuk bembiayai sewa rumah,api air dan juga makan minumx,suami saya pemandu taxi ,kalo rajin jalan,kalo tak duduk rumah je,saya serupa sad nak gila lah,nasip baik kat sini tak ada anak,tp kat sebrang sana ada 3 orang yg harus saya biayai,ingatkan kawin kat malasia ini bole senang,,,mana tau lg teruk,mohon doax

    ReplyDelete
  5. Nasib saya sama seperti awak....

    ReplyDelete
  6. Nasib saya sama seperti awak....

    ReplyDelete
  7. nasib kita hampir sama..dan alhamdulillah saya dah berjaya keluar dari hidup yg tak tentu arah macam tu..Sad lady, fikir semasak2nya..buat lah keputusan sebaiknya..Tiada guna menunggu kalau dia sndiri tak nak berubah..3 tahun saya beri peluang ..setakat ubat metadon tu semua saya dah lalui.. siang amek metadon malam main heroin..Maafkan saya, tp kalau pergi pejabat agama dan ceritakan hal yg sebenar benarnya, mereka pun akan nasihatkan benda yg sama > x perlu tunggu..silap2 kamu yg dapat penyakit

    ReplyDelete
  8. Sama saya baru nak hampir 3 tahun erm sebelum die hisap dadah bila bercinta die da mula slow dan berhenti..tapi lepas kawen die rasa die besar die ketua die makin menjadi..selalu bergaduh duduk ngn mertua plak salahnya dekat kita xtahannn sebenarnya erm..rasa nak bunuh diri pun ada sampaikan die mcam nak pisahkan saya dgn keluarga..da la family kita jauh..die jrg balik kg kita.selalu sy ride balik kmpg sendri keje jgn cerita la..nafkah lagi la..lps tgn ye la da do dgn mak bpk die..xterluabh sebenarnya apa yg patut sya buat?..stressss

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  9. I am an addict myself, or should i say a recovering addict. Saya baru berkahwin 1yr+ dan selama saya dgn isteri, i fell into relapse numerous of times. Right this moment, finally, wife saya berputus asa dan decides to end our marriage. I only have my own weakness to be blamed. But ada kah itu bermaksud saya tidak mencintai isteri yang telah di anugerah kan Allah untuk saya? Does my relapse into drugs n the problems that comes with it means my wife means nothing to me? That i dont hate myself even more deeply that i m losing the woman i love most in my life? Saya cadang kan that u not only look at ur husbands but try to see if he is happy with his addiction state now. Is he trying his best to get out of it. What r u really doing to help in all these? Or sememang nya perpisahan dari orang yg awak cintai itu lebih menjadi pilihan. Then i would like to say, awak juga seorang yg tidak mengenal erti cinta, perkahwinan, dan taat seorang isteri...Mungkin awak dan suami membenci keadaan skrg ni tapi mungkin ini yg Allah tahu yg terbaik bekalan dunia dan akhirat buat kamu. Sabar, Solat dan Usaha lah bersama2 berdua. It is not easy for us,addicts, to change to the better tapi takkan selama nya kami nak hidup kami begini. Our minds is sick, but para2 Isteri yg kami cintai la can help us cure tht sickness. Is seperation the answer to ur problems? Putus nya cinta dan pertalian ada la sesuatu yg amat menyedih kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Have you ever thought that her life will be more miserable if she continues to be your wife? Sedar tapi x berubah lagi menyakitkan. Janji2 palsu yang sering kali dimungkiri buatkan susah buat isteri untuk percaya pada suami. You dont have any reason to back you up. I dont think your wife never helped u. It just that u r the kne who never really wants to change.

      Delete
    2. Just read your comments Fauzi Hamzah. I hope you have gotten yourself one piece and not getting your addiction relapse. It is very sad that you have lost your wife because of your addiction. But I am sure that is the best for your ex. I suffer with my husband now and he has given thousand of excuses to justify his action . Not getting support is one of. Hope you are keeping well and Allah guide you to the right path

      Delete
    3. Dude, i feel u. Its 2021 now i hope ur ok doesnt matter if ur stil using or not. The thing is, most people doesnt understand addiction. Its like sinning, doesnt evrybody hate sinning? But can anybody stay 100% clean of sinning for just 1 day? U kno the consequences of sinning and how god hates sins? Then y do u stil sin? Cuz we r just humans n wer not perfect. How can they justify that

      Delete
  10. Kisah puan sama seperti saya selepas saya berkahwin selama 2 tahun perangai suami makin berubah sehingga gaji die dan duit simpanan saya habis,nafkah saya dan anak die x pernah berikan nasib saya berkerja..Selepas 2 tahun baru saya dapat tahu yang suami penagih ice tegar..saya buat solat istikarah utk diberi petunjuk,akhir sekali saya minta dilepaskan..Nasib family saya menolong saya kalau tiada family saya tolong sudah lama saya gantung diri akibat tekanan daripada suami kaki ice...family keluarga suami seolah-olah menyalahkan saya kerana minta Cerai Fasakh sedangkan sebelum saya berkahwin family suami tahu yang suami penagih ice tegar...Hanya Allah yang tahu setelah bercerai saya terpaksa menanggung hutang secara potongan gaji sehingga anak saya darjah 3 baru selesai hutang bank..Namun saya bersyukur selepas saya berpisah hidup saya berubah..saya dapat beli rumah dan kereta tidak perlu fikirkan masa silam yang menjadi tragedi dalam kehidupan masa lampau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersabar la.. Saya ni xtau la nk buat mcm mna.. tertekan sgt.. baru raya ke-3 dah mula buat hal.. balik kg jumpa kwn2 dia mula la ambik brg. Saya dalam kepala nak cerai je.. dah 7thn bertahan.. xpenah berubah pon. janji je tp xtunaikan pon..

      Delete
    2. saya nak rase keadaan yang puan rase sekarang..hidup bebas tanpa perlu fikirkan masalah yang berulang..dah penat dengan janji2 palsu...xnak lagi hadap sume ni...penat dah.

      Delete
  11. Suami sy baru ambil syabu dgn herion bln 3.. sikap panas baran dia.. marah tak tentu hala.. sy tak kuat dah 😢😢

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Sebelum kawen xpnh taw ke suami penagih dadah puan?

      Delete
    3. Sellu nya lepas kawin baru tahu somi ambik... Kan bagus kalau seblom kawin dah tahu... Tapi allah dah atur jalan hidup kita macam mna... Sama dengn saya lepas kawin baru tahu

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
  12. Suami aku pon penagih jugak. Berapa kali kna berhenti kerja. Tahun lepas masuk ke dalam sbb ambik barang. Aku takde nak jamin. 2weeks dia dok kt USJ8. Janji xpayah ckp la.. tinggal janji je. Sejuta kali janji tp buat jugak. Bila balik Tanjung Karang jumpa kwn je mula la ambik. Hari Raya ke-3 dah buat hal. Jumpa kwn2 bangsat mula lain mcm perangai. Bila nak tgok pocket seluar, tetiba xnak bagi. korang rasa? Betul2 tertekan dgn hidup mcm ni. Duit mmg skrg aku suh dia beli semua tp, tak cukup jugak.. Berapa kali bg peluang xtau la. Aku betul2 xtau la nk buat mcm mna.. Dalam kepala otak mmg nk cerai je. ingatkan kawin kali ke-2 ni bertambah baik rupanya mcm ni plak jdnya. Suami memang xpernah pukul cuma klau jumpa kwn2 yg xsenonoh tu mula la. Berapa kali tukar nombor tel.. Sape2 boleh bg idea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  13. Masalah saya pun sama. Nak pergi tinggalkan dia tapi takde modal dan xde tempat nak tuju. Anak2 4 org perlu dibawa bersama. Janji nak berubah dah beratus kali. Saya masih tunggu bukan kerana dia, tapi x tau mana nak pergi je. Andai ada tempat boleh menumpang sementara, dah lama dh angkat kaki. Sesapa tahu andai ada ngo mana2 yg mahu bantu, tolong inform. Terima kasih

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Last 4 days.Suami sya ditahan polis..now sad days.kadang sy tk rasa perpisahan adalah penyelesaian.Cuma berserah padaNya. Suami sy tidak bekerja,dia meniaga dr rumah sambil menjaga ke semua anak2 saya..3 orang..
    Allah ape perlu sy lakukan..takkan dia di dlm sy nak tuntut fasakh??

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  16. Suami ku juga seorang drug abuse, rasanya belum ke tahap injection, syabu dan ganja.. aku berkahwin sudah 10tahun. Yang paling sedih dan kecewa aku dan suami adalah anggota kesihatan dan aku tahu akan ending of life kesan penagihan ini.. peluang telah di berikan berkali2, janji juga berkali2 telah di mungkiri, konon kata tanpa aku ape nak jadi dengan diri dia.(tapi hidup aku bersama dia tak pulak dia fikir) aku baru sahaja melahirkan anak yang ke 4, berkali2 Allah jumpakan aku fengan barang yang dia hisap tu yang dai nyorok2, dekat mana dia dapat bekalan, aku tahu sangat bila dia ambil syabu fia tak akan tido berhari2 padahal esok kerja, bila dia ambil ganja pula dia akan tido macam orang mati sampai tak pergi kerja, lambat pegi kerja, kerja rumah langsung tak tolong buat.. akan buat tapi lepas aku bising terpekik2 mengamuk, esok bersih rumah.. nafkah makan minum kadang ada kadang tak ada.. semua pakai duit aku, anak2 aku urus anta ambik walau aku kerja shift.. aku keluar rumah jam 5.30am anta anak sekolah yang jauh balik rumah aku akan sampai dalam pukul 5pm.. dia balik rumah ngamuk2 nak aki sedia kan makan minum dia.. nak di hidang minum petang.. rumah selalu busuk berbau rokok.. anak pernah ditahan dihospital kerana masalah pernafasan seminggu aku tunggu anak di hospital. Tak payah ceritalah macam mana aku jumpa berpuluh3 plastik syabu bersepah2 masa baru2 kami pindah rumah masa tu aku balik dari berpantang rumah mak, masih dalam pantang aku diamkan kerana aku x ada tenaga untuk pertahan kan diri.. sekarang aku sudah nekad kerana aku telah tidak tahan hidup bersama seorang penagih, penyakit tersebut memng susah untuk sembuh.. plan aku lebih baik aku selamatkan anak2 dan diri aku sebelum terlambat.. sebelum dia ke peringkat yang lebih teruk.. orang macam mereka ni tak sayang diri sendiri so pendapat aku dia tak boleh untuk lindungi kami, dan semua. Rumah aku masuk pencuri.. aku rasa bukan orang lain.kawan dia jugak penagih. Aku rasa orang macam mereka ni pandai berkata2.. sanagt pandai memujuk tapi silap aku sudah tidak makan di pujuk.. derita aku rasakan lebih teruk dari pujukan nya.. daripada jadi isteri derhaka syak kemana sahaja dia pergi.. lebih baik berpisah.. senang hidup aku.. selamat anak2 aku. Aku telah nekad, aku telah nekad aku telah nekad untuk keluar dan bebas dari hidup dengan golongan ini. Segala pandangan mereka tidak akan pernah lagi aku percaya.. cukup sudah 10 tahun aku menderita .. walau beribu tahun pun kau tunggu dia tak akan berhenti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SubhanaALLAH..besar betul dugaan sis..Saya fhm cmne perasaan sis.. Saya sndiri pn tgh kumpul kekuatan utk bertekad.. Sgt sakit berada dlm keadaan skrg ni.. Semoga sis kuat semangat melepasinya, in syaa ALLAH..

      Delete
    2. Macam mane nk dpt kekuatan tu... Saya pun same. Rase nk berpisah tapi x kuat lg.. Hmm

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Maaf bertanya
      Puan sudah bercerai ke?
      Gunakan seksyen berapa ya

      Delete
  17. Hi all my story also same but my question is if we continue the life with them any disease will get soon?

    ReplyDelete
  18. Sma dengn saya dah 3tahun... 😥
    Somi saya pengih tapi tak sampi nak cuck2 lagi... Tapi istri mana tak sakit hati bila tahu laki yang dia kawin seorng prnagih... Tak semua org nak hidup macam nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  19. DR YAKAYA SPELL ADALAH SPELL TERBAIK SAHAJA SEPERTI UNTUK MENGGUNAKAN MEMBAWA KEMBALI KE ATAS KELUARNYA. KAMI TAHU ADA ADALAH SEMASA BERBAGAI BAHAWA KAMI TIDAK PERMINTAAN UNTUK MEREKA UNTUK MUNGKIN TETAPI TIDAK BOLEH MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN KAMU TIDAK MUNGKIN MENCINTAI KANAN SAMA ANDA MENCINTAI ATAU HER, BAGAIMANA HANYA MUNGKIN HANYA MEMUTUSKAN UNTUK BERJALAN DENGAN ANDA BAGAIMANA MEREKA TIDAK BERLAKU CINTA ANDA MEMILIKI UNTUK SAYA ATAU ANDA MUNGKIN MEMILIKI SELURUH RAHASIA YANG MEMERLUKAN BAHAWA YANG MEMANGKAN KE BREAK ATAU BULAN BEBERAPA BULAN ATAU TAHUN, BAGAIMANA ANDA PERLU MEMBANTU BELUM MENDAPATKAN ATAU KEMBALIYA HANYA HUBUNGI DR YAKAYA VIA EMAIL ALAMAT YAKAYATEMPLE@GMAIL.COM ATAU PANGGILAN HANYA NAMA NAMA ITU +2347050270227 UNTUK MEMBANTU ANDA

    ReplyDelete
  20. Ya Allah kita season. Saya dua tahun bertahan dgb sikap suami. Penagih dadah Jenis Ais,minum Ketum tegar.tidak Bekerja selama 2 tahun. Kami kawin hampir 10 tahun. 2 tahun kebelakangan ini Suami terlibat Dgn dadah syabu. Terus totaly Berubah dari bertanggungjwb ke tidak bertanggungjwb
    Dia tinggalkan Saya DAN dua anak selepas Saya Dpt Tahu perangainya. Lepas Tu Saya p pujuk Dia kembali kepada kami Anak beranak. Waktu tu Suami x mahu berkerja Saya fikir Masih Beri Peluang lagi.kami Jumpa Kaunseling tapi suami berjanji Berubah tapi tetap sama sikapnya.makin Teruk lagi Ada LA Bila dia balik Kali kedua kepada kami. Dia Cepat tangan, curi Barang kemas Saya gadai, curi duit tabung anak anak DAN duit Saya. Bila tanya terus naik Angin DAN NAK bunuh diri. Saya x tahan sikap nya Sbb kami selalu bergaduh Sampai Jiran semua dengar. Sampai anak Tengok. Dia Lari Balik Rumah Mak dia Sekali LAgi Saya x p pujuk DAh Cuma saya ikhtir Jumpa ustaz lembutkan Hati dia Berubah. Tapi Dalam 3bulan Dia kembali rUmah tapi Hati Saya Mcm DAh tawar. Kali ni Janji NAK Berubah La, Saya x percaya tp dia Buat LAgi Teruk Saya tawar hati Saya halau dia keluar rUmah sekrg Dlm proses perceraian taktik. Moga Allah ampunkan Saya Sbb Saya, xnak Jadi isteri derhaka Sbb DAh xda rasa hormat LAgi padanya.

    ReplyDelete
  21. nasib kita smua sama..jom kita smua buat group wasap dan sama2 bg semangat utk trus kuat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  22. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  23. 22 tahun. Lama itu saya menderita. Suami penagih syabu, panas baran. Saya buntu. Hidup sebatang kara hanya punya Allah tempat mengadu. Suami solat tapi tetap menagih. Ingin bercerai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. ada group whatup x..sy nal join..sye pon senasib dgn anda

      Delete
    3. Jom join group ws..sy pun senasib..sy buka group juga sebagai support ye..sy mmg active ngo..tpi x sangka suami sy terpengaruh juga benda setan ni.😨 Ini link group ws

      https://chat.whatsapp.com/H2wCe0FxJvKBKAduMLpaEi

      Delete
  24. Sy dah 3 thun lebih mndrikan rmhtgga, sblm kawen sy xthu pn yg suami sy ni pngih pil kuda.slpas kwen tiap kali dya dapat gji, prgainya akan brubah, time tu dya lbih suka menyendiri trperak lam blik, xpedulikan sy.sy dpt thu suami ni penagih pil kuda pn sms sy mngandung. Itu pn mertua sy yg bgtau.hanya allah saja yg tahu mcm mna prasaan sy saat itu. Sy bgi dya pluang spy brubah, sy bagi dya masa utk perbaiki dri..tpi smua tu hanya sia2 saja. Suami xpernah ambik pluang yg sy bgi. Janji nk berubah,tpi xbrubah. Smua pnagih ni pandai bt janji je. Dlm tempoh perkahwinan kami, memg syg fikir nk brcerai je. Bila sy trtekan, slepas solat sy akan brdoa dn menangis sepuas hti, slpas itu, sy dpt blik kekuatan sy. Tpi smpai bila sy nk trus hdup dgn penagih.saya rasa mcm Xde msa dpn jika sy trus brsamanya.Kalau ad duit, memg sklip mata je bleh abis

    ReplyDelete
  25. Sy dah 3 thun lebih mndrikan rmhtgga, sblm kawen sy xthu pn yg suami sy ni pngih pil kuda.slpas kwen tiap kali dya dapat gji, prgainya akan brubah, time tu dya lbih suka menyendiri trperak lam blik, xpedulikan sy.sy dpt thu suami ni penagih pil kuda pn sms sy mngandung. Itu pn mertua sy yg bgtau.hanya allah saja yg tahu mcm mna prasaan sy saat itu. Sy bgi dya pluang spy brubah, sy bagi dya masa utk perbaiki dri..tpi smua tu hanya sia2 saja. Suami xpernah ambik pluang yg sy bgi. Janji nk berubah,tpi xbrubah. Smua pnagih ni pandai bt janji je. Dlm tempoh perkahwinan kami, memg syg fikir nk brcerai je. Bila sy trtekan, slepas solat sy akan brdoa dn menangis sepuas hti, slpas itu, sy dpt blik kekuatan sy. Tpi smpai bila sy nk trus hdup dgn penagih.saya rasa mcm Xde msa dpn jika sy trus brsamanya.Kalau ad duit, memg sklip mata je bleh abis

    ReplyDelete
  26. Sy dah 3 thun lebih mndrikan rmhtgga, sblm kawen sy xthu pn yg suami sy ni pngih pil kuda.slpas kwen tiap kali dya dapat gji, prgainya akan brubah, time tu dya lbih suka menyendiri trperak lam blik, xpedulikan sy.sy dpt thu suami ni penagih pil kuda pn sms sy mngandung. Itu pn mertua sy yg bgtau.hanya allah saja yg tahu mcm mna prasaan sy saat itu. Sy bgi dya pluang spy brubah, sy bagi dya masa utk perbaiki dri..tpi smua tu hanya sia2 saja. Suami xpernah ambik pluang yg sy bgi. Janji nk berubah,tpi xbrubah. Smua pnagih ni pandai bt janji je. Dlm tempoh perkahwinan kami, memg syg fikir nk brcerai je. Bila sy trtekan, slepas solat sy akan brdoa dn menangis sepuas hti, slpas itu, sy dpt blik kekuatan sy. Tpi smpai bila sy nk trus hdup dgn penagih.saya rasa mcm Xde msa dpn jika sy trus brsamanya.Kalau ad duit, memg sklip mata je bleh abis

    ReplyDelete
  27. Sy dah 3 thun lebih mndrikan rmhtgga, sblm kawen sy xthu pn yg suami sy ni pngih pil kuda.slpas kwen tiap kali dya dapat gji, prgainya akan brubah, time tu dya lbih suka menyendiri trperak lam blik, xpedulikan sy.sy dpt thu suami ni penagih pil kuda pn sms sy mngandung. Itu pn mertua sy yg bgtau.hanya allah saja yg tahu mcm mna prasaan sy saat itu. Sy bgi dya pluang spy brubah, sy bagi dya masa utk perbaiki dri..tpi smua tu hanya sia2 saja. Suami xpernah ambik pluang yg sy bgi. Janji nk berubah,tpi xbrubah. Smua pnagih ni pandai bt janji je. Dlm tempoh perkahwinan kami, memg syg fikir nk brcerai je. Bila sy trtekan, slepas solat sy akan brdoa dn menangis sepuas hti, slpas itu, sy dpt blik kekuatan sy. Tpi smpai bila sy nk trus hdup dgn penagih.saya rasa mcm Xde msa dpn jika sy trus brsamanya.Kalau ad duit, memg sklip mata je bleh abis

    ReplyDelete
  28. Aku pun bekas penagih tegar jugak dulu. Boleh kata hampir semua dadah (bukan dadah cucuk badan) aku try. Start dgn pil2 kat club mlm, ekstasi, K, 5, semua aku telan. Tp yg tu boleh je benti, jnji jgn jumpa KAKI (kawan) la. Sampai la satu saat, aku bertunang. Time tu aku rasa dugaan Allah nk bg aku, ade sorg kawan ni bwk AIS dtg rumah aku. Rumah aku clear, parents suma dah pindah kg, so tggl la aku duk bujang kt situ, selama ni ade je TOKAN (penjual dadah) yg dtg rumah aku, siap jd port. Tokan tu packing dadah jenis AIS kt dlm rumah, mmg byk giler. Tp time tu aku bukan KAKI lg. Ok, sambung balik pasal dugaan tunang tu. Ade sorang kawan ni dtg rumah aku, dia bawak AIS. Aku tak penah rasa sikit pun sblm ni, dia suh aku try. Sekali je aku rasa, sedap dia jgn ckp la. Kepala tak terbang, tp buat ape pun best, jd cergas. Sejak tu, duit aku habis je. Kadang seminggu aku habis hampir 400 sbb bnda bodoh tu. Sampai la aku kawin, stiap kali kene je mesti aku gaduh ngn bini. Dia cmni taw, bila kene kau akan rasa nk asingkan diri kau dr org lain, tmasuk bini sndiri. tu dugaan kawin la.. tp kalau aku teruskan kompem boleh CERAI.
    Sampailah ALLAH kurniakan cahaya mata kat kitorg. Aku start pada tu aku stop pelan2, time tu wife aku tgh pregnant. Aku pun buatlah solat hajat, dan bnazar utk tgglkn bnda tu.
    ALHAMDULILLAH, bila anak aku lahir je, aku dah tak sentuh lg AIS tu. mmg alhamdulillah. Pada aku bnda ni yg rosakkan diri, tmasuk insan yg kau syg..
    AIS ni boleh je benti, aku jgn ckplah. mmg tegar teruk. klau ada family korang nk benti... aku ada TIPS.. boleh PM aku utk TIPS tu.

    ReplyDelete
  29. Ahah...apa tips dia? Sure ke cite kamu ni? ....boleh caye ke? Adoi...takpe join je ws group kami ..

    https://chat.whatsapp.com/H2wCe0FxJvKBKAduMLpaEi

    ReplyDelete
  30. Salam saya nak tanya kalau pegi kaunseling cerita pasal suami kita amik ice..adakah pejabat agama akan repot polis? Sy ni suami sy mmg oke xde msalah bab nafkah/xpena naik tgn/keje ok/ dh lme kawen tp die xpena abaikan saya.. cume bru2 ini kantoi die amik ice..sy cume kecewa sgt n sedih..cume soalan sy kalau pergi kaunseling boleh ke cerita pasal suami amik ice? Bukan ape kesian jugak kalau die kena buang krje sbb die suami yg bertanggungjawab cume mungkin salah pilih kawan dan terjebak..sy sedih smpai tahap nk mntka cerai je.. stress fikir masalah ni sy tkot die makin ketagih saja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh rujuk pada pej agama & tiada report polis akan dibuat. Peg kaunseling x de ckp byk, berkali ditekankan, pucuk pangkal, penambahbaikan tu pada diri sendiri...klu diri sendiri susah nak berubah sama jugak...diorg cuma bole bg nasihat/pandangan....

      Delete
    2. Sebijik kes macam sy..dh berkali² bg peluang tp still xleh tgal "brg" tu..

      Delete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. Ade ke group wasap..sy nk joint..senasib jgk dgn kamu semua..

    ReplyDelete
  33. Xpasti dorang ni boleh berubah ke tidak...dah nama pn penagih..mmg payah rasanye..kalau ada pn sikit je peratusnya...harini langkah pertama yang aku buat (31/12/2019) ,aku ke AADK Cgn Klang buat aduan...tunggu dan lihat apa seterusnya..niat aku 1..nk dia jadi orang,suami dan lelaki dgn tanggungjawab yang sepatutnya....doakan semua...tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je tapi agak susah la tapi x mustahil. Keinginan yang kuat tu perlu ada. Masalahnya kebanyakkan penagih belum bersedia lagi nak berhenti dadah, pasal diorang belum bersedia lagi nak hadapi REALITI kehidupan mereka yang sebenar. Dadah digunakan untuk mengubah realiti dan persepsi keadaan diorang. Contoh macam kes saya, saya mengalami kemurungan yang selepas kawan baik sy meninggal dunia. sy x dapat menerima hakikat yang kawan baik sy meninggal so sy x tau apa nk buat dgn hidup tanpa kawan baik di sisi tambahan lagi sy xda kawan lain. Kemurungan yg dihadapi membuatkan sy ingin mencari inisiatif untuk melupakan hakikat yg kawan sy dh xde. So, sy diperkenalkan dgn syabu oleh seseorang dgn alasan syabu dapat membuatkan sy melupakan emosi dan perasaan sedih. Betul la, syabu mmg bagus untuk seseorang untuk melupakan masalah dan kemurungan yang dihadapi, tapi itu hanyalah sementara. So setiap kali kemurungan datang i pakai syabu la sebagai medikasi sendiri melupakan masalah.

      Masalah yang dihadapi setiap penagih ni lah ini yang disebut sebagai REALITI.

      Ini lah hakikat kenapa kebanyakkan penagih tegar susah sgt nak berhenti,

      Delete
  34. Sy ni bekas penagih syabu tegar, pernah sampai tahap cucuk kt leher dan celah kelangkang sebab pembuluh darah di hampir seluruh badan dah rosak, mengeras dan tenggelam. umur baru lewat 20an tapi sy dh jadi penagih seawal 15 tahun bermula dengan ganja. Penangan dadah syabu ni memang teruk sekali. Kalau dibandingkan dgn dadah2 lain syabu dgn dadah jenis heroin ni la yg paling susah nk berhenti, sebab pengguna kedua2 dadah ni biasanya menggunakan dadah ni setiap hari dan dos beberapa kali dalam sehari. Ini yang membuatkan penagih menjadi tegar. Kalau stok kedua2 jenis dadah ni terputus boleh sasau, mood mcm nak marah je, dan boleh demam, sakit2 badan. Gejala putus bekalan dadah ini disebut gejala tarikan atau "withdrawal symptoms". Ini yang membuatkan dadah2 ni amat ketagih. Walaubagaimanapun, gejala2 tarikan ni x bahaya sgt sampai mengakibatkan maut,cuma sangat menyakitkan, menyeksakan dan rasa macam nak mati je tapi takkan mati. Sebab tu penagih2 tegar ni sanggup melakukan apa2 saja untuk mendapatkan bekalan dadah, hanya untuk mengelakkan gejala tarikan tersebut.

    Nak berhenti memang susah, untuk berhenti, seseorang memerlukan azam dan keinginan yang sangat kuat untuk berhenti. Saya dah berhenti selama 2 bulan, demi mak yang saya sayangi. X sanggup tengok dia sebak disebabkan penagihan sy.

    Tapi jujur cakap,semenjak bebas dari ketagihan dadah ni, hidup sy dah x macam dulu lagi. Sampai ke hari ni sy mengalami kemurungan yang teruk dan xdapat nak menikmati kehidupan macam dulu, hidup suram dan macam ada yang tak kena je. Berat badan saya juga naik secara mendadak dari 70kg kepada 112kg. Tapi saya buat semua ni demi mak tersayang.

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  36. Nk join Group watsup 0137790838 Kita sama nasib

    ReplyDelete
  37. Nak tahu cara2 berhenti syabu saya boleh tunjuk ajar shingga berjaya

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum...aku penjawat awam gred 41.kalau aras gaji tu dah dekat 5k sebulan...banyakk kan.tapi gaji bersih aku skrang..hanya 1500...termasuk htang luar payslip..2500 sebulan...xmasuk lagi pinjaman berlesen...hutang finance kenderaan..bil2 utiliti xdapat bayar.kalau ikutkan tangga gaji aku..aku mampu beli rumah..aku mampu miliki harta sendri...berkahwin dah 6 tahun dan ada 3 orang anak...suami aku..penagih syabu.dapat tahu pun masu kandungan 3 bulan..lepas 3 bulan berkahwin..perbincangan keluarga...erm...gaduh akhirnya...naik mahkamah untuk fasakh dah 4 kali..bagi peluang xtau dah berapa kali.ape yang aku pertahankan aku pun xtau.
    kerja jauh rentas negeri.duit tol minyak xckup.kadang meminjam kengkawan untuk beli barang rumah..suami aku keje tapi orang cmni disiplin kerja out.aku banyak buat loan nk tutup hutang kecil.tapi terjebak hutang besar.serah diri ke AKPK pun xmembantu..suami dah upgrade jadi pusher dh sekarang..aku pujuk hati bagi peuang..bagi peluang...berapa banyak kali aku pun xtau dah..aku kena buang keluarga..kena fitnah.kena hina.saudara kutuk hina aku.belah suami buang kitorang..parent dia dah meninggal..so adik2 dia pun xnak rapat dgn dia...padahal dia de 2 orang adik beradik yang men ice jgk...anak2 aku alhamdulillah sihat...dari sisi baik..dia bapa yang penyayang..suami yang baik..solat tu memang ke laut...tapi supporter yang baik..kadang duit hasil keje dia...dia bgi semua kat aku..kadang duit gaji aku dia usik tapi dia xcakap..tpi bila dia mintak maaf..hati aku lembut...aku maafkan dia...aku sebenarnya nak cuba ajar dia utk kurg2kan menipu..kurang2kan amek ice..camne heh....xnampak..hutang bertimbun ni.sehari gaji hbis dah duit...utang pun xdapat bayar...ape yang perlu aku buat aku pun xtau...redha??..aku redha andai dia ujian untuk aku ke syurga...tapi aku takut kerna dia aku masuk neraka...

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum...aku penjawat awam gred 41.kalau aras gaji tu dah dekat 5k sebulan...banyakk kan.tapi gaji bersih aku skrang..hanya 1500...termasuk htang luar payslip..2500 sebulan...xmasuk lagi pinjaman berlesen...hutang finance kenderaan..bil2 utiliti xdapat bayar.kalau ikutkan tangga gaji aku..aku mampu beli rumah..aku mampu miliki harta sendri...berkahwin dah 6 tahun dan ada 3 orang anak...suami aku..penagih syabu.dapat tahu pun masu kandungan 3 bulan..lepas 3 bulan berkahwin..perbincangan keluarga...erm...gaduh akhirnya...naik mahkamah untuk fasakh dah 4 kali..bagi peluang xtau dah berapa kali.ape yang aku pertahankan aku pun xtau.
    kerja jauh rentas negeri.duit tol minyak xckup.kadang meminjam kengkawan untuk beli barang rumah..suami aku keje tapi orang cmni disiplin kerja out.aku banyak buat loan nk tutup hutang kecil.tapi terjebak hutang besar.serah diri ke AKPK pun xmembantu..suami dah upgrade jadi pusher dh sekarang..aku pujuk hati bagi peuang..bagi peluang...berapa banyak kali aku pun xtau dah..aku kena buang keluarga..kena fitnah.kena hina.saudara kutuk hina aku.belah suami buang kitorang..parent dia dah meninggal..so adik2 dia pun xnak rapat dgn dia...padahal dia de 2 orang adik beradik yang men ice jgk...anak2 aku alhamdulillah sihat...dari sisi baik..dia bapa yang penyayang..suami yang baik..solat tu memang ke laut...tapi supporter yang baik..kadang duit hasil keje dia...dia bgi semua kat aku..kadang duit gaji aku dia usik tapi dia xcakap..tpi bila dia mintak maaf..hati aku lembut...aku maafkan dia...aku sebenarnya nak cuba ajar dia utk kurg2kan menipu..kurang2kan amek ice..camne heh....xnampak..hutang bertimbun ni.sehari gaji hbis dah duit...utang pun xdapat bayar...ape yang perlu aku buat aku pun xtau...redha??..aku redha andai dia ujian untuk aku ke syurga...tapi aku takut kerna dia aku masuk neraka...

    ReplyDelete
  41. Sya juga ingin bertanya...boleh puan2 bant saya

    ReplyDelete
  42. Saya juga ingin bertanya.. Boleh bantu saya.. Tolong yea

    ReplyDelete
  43. 0163030261 tolong tangkap dia.. ini org ada juah syabu

    ReplyDelete
Post a Comment