Wednesday, November 9, 2011

Suamiku penagih dadah. Perlukah aku bercerai?

Salam,

Di sini sya ingin mengambil kesempatan utk berkongsi akan luahan rasa di hati.

Saya sudah 6 tahun berkhawin dan di kurnia kan seorang cahaya mata berusia 4 tahun.

Sepanjang mendirikan rumah tangga saya lah... yang menanggung semua nya.

Suami saya tidak berkerja selama 5 tahun dan dia bekas penagih dadah.

Sudah berulang kali saya beri dia peluang... tetapi tidak berhasil. Malah setiap bulan saya sanggup beli kan dia obat methadon dari doktor untuk menahan gian dan mengobati nya dari kesan menghisap dadah sebanyak rm250 sebotol. Senang cakap tiap tiap bulan saya akan abis kan rm600 untuk pembelajaan nya seorang sja. termasuk dgn obat methadon rokok dan dlll.

Dia sudah lebih dari 3 tahun makan obat methadon itu dari doktor tapi tak berhasil. Saya sendiri yang berjumpa dgn doktor tentang intake serta dosage obat nya itu. Tapi tak berhasil... terkadang bila dia keluar rumah balik terus terperok di bilik mandi katanya sakit perut... Saya tau dia BOHONG. sya syak dia kembali ke tabiat lama tapi saya tak punya bukti. Kadang2 duit simpanan saya hilang mahu pun di dalam bank account saya.

Bila check bank statement dia keluar wang tanpa pengetahuan saya.... bila di tanya dia akan naik angin.. bila sya tanya awak keluar kan duit dari bank buat apa... kata nya buat belanja... tapi apa yang di belanja kan tak nampak apa apa pun... sedih sungguh rasa hati...

Bila kat rumah plak... langsung tak tolong saya buat kerja rumah walaupun menyapu. Saya tension, bosan

kos sara hidup saya tanggung smua. tak kan kerja rumah satu pun dia tak bleh nak buat... Kerja nya plak selalu asik baring sja...

Dia juga ada menghidap penyakit kencing manis yg tinggi, selain itu dia juga punya masalah paru paru.

sya mula-mula faham akan keadaan nya dan rehda jika ini yang di tentu kan oleh Tuhan buat saya dan anak.

Tetapi dia seperti ambil kesempatan ke atas saya... dia kembali ke jalan lama walaupun saya tiada bukti yang nyata... pernah juga kawan dia hantar sms : wei ko ok ke???... tak nak sedut ke???... bila di tanya knapa kawan dia hantar sms seperti itu kata nya... jgn di layan.

Kalau ingin bermesra pun dia selalu takde mood... kekadang sampai 2 bulan kita pernah tak bersama... Tapi sya rasa ok jer... mungkin cinta pada nya dah mula pudar... dan sya tak kisah pun.

Bila perbelanjaan kurang, sya akan mula pinjam sana sini utk cukup kan duit.. Tapi sebenarnya duit saya lebih dari cukup utk menanggung keluarga saya... oleh kerana suami saya tidak jujur... dlm soal wang...dia lah punca kesempitan wang kami.

Untuk pengetahuan smua.... di malaysia nie sya sebatang kara... adk beradik dan keluarga di negara jiran.

Tiada satu orang pun yang tau apa yang saya lalui termasuk kawan baik sendiri. Saya malu utk bercerita pada mereka...

Sekarang jiwa saya meronta ronta ingin berpisah dgn nya... saya rasa bosan sangat.. tapi saya tak pernah kata kan apa apa pada nya.

I really dont know what to do???.... and where to start???... Confused.....

Sekian terima kasih

Dari : Sad Lady

7 comments:

  1. Insyallah... allah akan beri jln terbaik
    jika dilihat pada perkara tersebut, maka ada baiknya bawa hal itu kpd khidmat nasihat rmhtangga....
    mint nasihat pada aspek perceraian dan hal-hal yg bersangkutan termasuk hak asasi.
    doa pada Allah agar suami dibuka jln bertaubat dan cari pakar-pakar agama yg mengamalkan perobatan alternatif (darussifa - dato' dr harun din) utk perobtan penagih dadah..
    solat istiharah dan tahajjut mohon apa yg TERBAIK sebaik jln pilihan...
    insyallh, Allah memebrikan hidayah dan jln pertolongannya..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. MASALAH YG AWAK LALAUI SAMA DENGAN SAYA..SAYA 10 TAHUN LALUI DAH NAIK BOSAN DLM HATI RASA NK BERPISAH SGT TP X TERUCAP.SAMPAI SAYA RASA SY XDE PENDIRIAN SBB X TAU BUAT KEPUTUSAN..

    ReplyDelete
  4. masalah dan cerita diatas hampir serupa yg saya hadapi sekarang,,,,dah 6 tahun berkawin saya,ini adalah perkawinan kedua saya,sayapun dari negeri seberang,suami saya hanya pergunakan saya saja,,sebagai pelampiasan napsu,yg anehnya suami saya ni kalo tak di layan sexnya,marang tak tentu pasal,lagipun dalam seminngu ada 2 hingga 3 kali nak dilanyan seksx,lg tiap kali mau main serupa anak muda yg baru berkawin,,,,tiap hari saya harus bekerja tuk bembiayai sewa rumah,api air dan juga makan minumx,suami saya pemandu taxi ,kalo rajin jalan,kalo tak duduk rumah je,saya serupa sad nak gila lah,nasip baik kat sini tak ada anak,tp kat sebrang sana ada 3 orang yg harus saya biayai,ingatkan kawin kat malasia ini bole senang,,,mana tau lg teruk,mohon doax

    ReplyDelete
  5. Nasib saya sama seperti awak....

    ReplyDelete
  6. Nasib saya sama seperti awak....

    ReplyDelete
  7. nasib kita hampir sama..dan alhamdulillah saya dah berjaya keluar dari hidup yg tak tentu arah macam tu..Sad lady, fikir semasak2nya..buat lah keputusan sebaiknya..Tiada guna menunggu kalau dia sndiri tak nak berubah..3 tahun saya beri peluang ..setakat ubat metadon tu semua saya dah lalui.. siang amek metadon malam main heroin..Maafkan saya, tp kalau pergi pejabat agama dan ceritakan hal yg sebenar benarnya, mereka pun akan nasihatkan benda yg sama > x perlu tunggu..silap2 kamu yg dapat penyakit

    ReplyDelete