Wednesday, November 9, 2011

Ini perkahwinan kedua aku. Tapi mak mertua tak suka, pulaukan aku & kata aku "perempuan murah"

Salam smuer.....Saya baru saje mendirikan rumahtangga buat kali kedua 6bulan yg lalu.......Alhamdulillah suami saya kali ini amat penyayang dan sporting. tapi masalah nyer ibu mertua saya yg terlalu bencikan saya.

Pertama kali megenali suami saya dulu, dia seorang duda anak 2...Memang saya tk kisah pon sebab masa tu saya janda anak 3....Masa tu suami saya baru 6 bulan habis process cerai nyer....Setelah hampir 2thn mendalami isi hati dan perangai masing2, akhirnyer kami bersepakat utk hidup bersama... Tiba masanyer saya harus berjumpa dan minta restu ibu bapa nyer.... tapi alangkah terperanjat nyer saya apabila mak dia tk mahu langsung bertemu dgn saya.... Alasan nyer saya rampas suami org!!! Padahal saya kenal suami saya masa dia baru bercerai.... Mak dia telefon saya maki hamun saya....dan katakan yg dia tak akan restu perkahwinan kami....Masa tu mmg saya agak tertekan....pada pihak keluarga saya mmg tk ada masalah.... Mak saya amat memahami keadaan kami yg serba salah samada mahu diteruskan pernikahan atau pon tidak... Dgn restu mak bapak saya akhirnya kami langsungkan pernikahan kami tanpa rombongan dari pihak suami.....

Setelah itu saya tidak pernah bertemu ibu dan bapa mertua saya hinggalah Hari Raya Aidilfitri kelmarin saya beranikan diri utk pergi ke rmh mereka....walaupun suami saya tidak menyokong tindakkan saya tapi saya tetap berdegil...Bila disana saya mcm kera sumbang....Mak mertua saya langsung tk bertegur sapa dgn saya....Bila minta maaf langsung tk dijawapnye....Keadaan diburukkan lagi apabila bekas isteri suami saya pon ada sama disana....Bekas isteri dilayan bagaikan permaisuri....Mmg kecik jugak hati ni tapi saya kuatkan semangat dan tknk fikir yg bukan2....

Selepas Hari Raya tu saya ingat smuer nyer dah ok.... Jadi bila ada keramaian sbelah suami saya hadir...Saya ingat cuma mak mertua saya yg bencikan kehadiran saya tapi smuer ahli keluarganyer....Dari nenek...makcik pakcik...kakak sdara smuer pulaukan saya....yg langsung saya tk faham setiap kali ada keramaian mesti bekas isteri dan familynyer hadir.... Mereka layan bekas isteri n family begitu ramah skali....Saya hampir hilang sabar....hingga saya katakan pada suami...apa salah saya?? apa salah mak bapak saya sampai keluarga dia langsung tknk berkenalan dan tknk amik tau....??? saya masih beribu dan berayah tapi kenapa mak n bapak mertua langsung tk pernah nk kenal siapa mereka....??? Adakah mereka marah sebab kami bernikah? sedangkan pernikahan kami dah diberitahu awal2 lagi tapi apa jawap mereka...."aku tk nk amik tau!!! aku tknk masok campor!! pandai2 kau lah...yg nk nikah kau bukan aku!! aku tk akan terima perempuan murah mcm tu jadi menantu aku!!!" itulah jawapan mereka....

Mmg terguris hati saya bila mendengar smuer tu tapi kerana hormat saya tk pedulikan apa mereka kata tentang saya....Saya pon tk tau bila masa yg saya rampas suami org.....Saya sedih sebab ibu bapa saya teringin sgt nk kenal dgn mereka....Saya hanya kata sabar dan belum masanyer lagi.....

No comments:

Post a Comment