Thursday, November 10, 2011

Kahwin dah 7 tahun, suami cuma solat 10 kali shj. Lebihkan mak dia dari isteri sendiri.

Salam...maaf kalau luahan ni npk mcm buka pekung didada...tiada niat sebegitu tapi perlukan teman untuk meluahkan..cuma tak tahu jalan yang mana?..jika bercerita pada org yang kita kenal ..saya takut menjatuhkan air muka saya n suami..bukan semua org boleh dipercayai...tetapi saya perlukan sokongan ...bukan komen yang menjatuhkan.. Saya tak pandai mengarang tapi cukuplah dgn nota ringkas...saya sayang kan suami saya ..dia seorang yang baik ...tapi atas didikan keluarga yang tidak menitik bratkan agama suami saya jauh tersasar...

saya berasal dari keluarga yang sgt bahagia ...mempunyai abah,ibu,kakak,abang dan adik2...didikan agama yang sempurna...serta berpendidikan yang baik berbanding suami...atau pun ahli keluarganya yang lain..adik beradik saya juga begitu alhamdulillah...(kesempurnaan didikan abah dan ibu terima kasih abah..terima kasih ibu...)masalahnya sekarang...suami saya menjadi tonggak keluarganya..wpun dia bukan anak sulung...padahal dia mempunyai adik beradik yang lain....

terus terang saya katakan saya benci keluarga mertua ...wpun mereka baik dgn saya..(sampai sekarang saya tak pernah ikhlas dgn mereka..sy hanya berpura2 untuk menjaga hati/perhubungan dgn suami .ini semua terjadi kerana cara layanan suami pada mereka yang pada mata saya terlalu "over."...pada awal perkahwinan lagi sya makan hati keranaa suami meletak kan sy sebagai org no 2 dlm hidupnya...pada dia ibu/bapa/adik2 tpt pertama...saya tak kisah...tapi sampai bila saya harus makan hati..saya cuma manusia biasa yang perlukan suami sebagai kekuatan .....

sepanjang berkahwin yang masuk tahun ke7 suami saya bersolat tak lebih dari 10x...puasa setiap tahun mesti kurang dari 15 hari...(itupun sy paksa)saya tak pernah merasakan nikmat solat berjemaah bersama suami..dari segi kewangan ..pada saya terlalu teruk..kerana selalu bermasalah dgn duit...baik dr segi sewa rumah.../kerete/api/air/....semua bertunggak..saya pernah hidup bergelap..air kena potong...padahal tu semua boleh dielakkan jika suami pandai menjaga perbelanjaan.... yang saya hairan ..wpun sya dan anak2 pernah kekurangan makanan suami saya masih mampu membantu fmly dia wpun dia sendiri susah...

sampai kehari nih..hidup sya tak pernah berubah...balik2 mcm tu jer...saya bosan...dgn sikap keluarga mertua..apa jua masalah suami saya akan selesaikan dari sekecil2 masalah hingga ke besar2 masalah...(pd saya semua tu membebaankan suami saya)..tp suami sy tak pernah tunjuk pd keluarganya yang dia bermasalh tp dgn sy dia kerap merungut..meluahkan apa yang dia tak suka pd keluarganya...sy hanya mampu mendengar..tak mampu komen..kerana ia akan makan diri...seburuk mana pun luahan suami sya hanya mampu tersenyum..(mampu ke org lain sesabar saya?)....mungkin pada org lain saya jenis tak bersyukur...

tak memahami..tapi saya manusia yang naif..byk yang perlua saya pelajari... semua baraang kemas sy di pajak...kerana kekuranga duit...duit simpanan sy n anak2 habis....mujur sy masih mempunyai simpanan rahsia .yang hanya sy seorang yang tahu wpun tak banyak...sy dah tak bekerja ...kerana suami tak izin kan...wpun begitu sepanjang berkawin hanya sekali sekala shj duit belanja suami beri adalah dlm 6 bln sekali..itu pun cuma 500....tp bila dia tiada duit duit tu akan diminta balik...hhehehe....sy tak mampu mengis lg..sekadar menganggap ianya akan berakhir di mana suami akan berubah....

keluarga mertua gemar berjalan/round semelaysia..(70%suami sy support).cara hidup mereka sungguh simple...duit hari nih untuk hari ni...esok boleh cari lagi...mereka tak bersolat ../berpuasa...kalau lakukan pun jarang2 /atau bersebab...jika dah ditimpa musibah...hehehhehe...tapi bila ok ...tak solat lagi....sy pun tak faham...manusia jenis apa mereka nih...mungkin suami sy anak yang baik nak berbakti pd keluarga...tapi cara yang salah...yang jd mangsa saya n anak2...kalau dilihat dari segi zahir kami mmg tiada masalah langsung...ada rumah/kereta...tapi hakikatnya ....hanya allah yang tahu...kami jarang bergaduh actually...mungkin kerana sikap sy yang gemar memendam rasa n being a pretender lately.....bordosa tak saya....? sy perlukan kekuatan..zahir batin...sya nak bersihkan hati n perasaan dari semua prasangka..tp sy tak mampu...abah/ibu/adik beradik yang lain semua tak tahu...kerana sy tak nak bercerita dgn mereka...suami sy tidak digemaari keluarga kerana sikapnya yang tak berdisiplin jika dirumah ibu sy dia akan bgn lewat...selambe jer tak solat...sy tak pernah susah sebelum berkahwin..tp bila besamanya sy tahu apa erti susah..tiada duit...

pd sy tu semua boleh dielakkan jika suami pandai menjaga kewangannya...tp apa yg mampu sy buat?jika sy bersuara dikatakan nya sy tak bersyukur ada org lain lgi susah.....saya jahat ke? sy jarang jumpa ibu sy..kerana suami sy jarang nak balik ke rumah ibu sy..dan dlm ms yang sama alasan tiada duit...tp kalau dgn keluarga dia..g mana pun sanggup...sy benci kelauarga mertua...sy benci sgt.....sy tak perlukan kekasih baru...sy tak perlukan duit yang berlonggok dpn mata ..sy tak perlukan lilitan emas keliling badan..tp cukuplah jika suami berubah..n dapat manage kembali kewangan keluarga sy...ada had dgn keluarga sendiri...sy jahat ker?tak tau besyukur ker saya?sy nak jadi isteri yang solehah..suami sy tak pernah tegur sy berkaitan solat..kenapa?kenapa tak bimbing sy?

No comments:

Post a Comment