Wednesday, November 9, 2011

Suamiku dgn mak dia tak solat. Patut ke aku tegur?

alam semua,

Saya ada satu masalah yang perlu pandangan semua.Bukan niat saya nak mengaibkan sesiapa sama ada HUBBY ataupun my MIL.

Ceritanya macam ni.Hubby saya ni susah sangat kalau nak suruh sembahyang.Kalau saya suruh , saya pulak yang kena marah.sama la macam my MIL.Selama 6 tahun khwin dgn hubby, susah sgt nak tgk my MIL sembahyang.Bukan nak kata saya baik sgt, saya pun ada kekurangan juga.Saya tahu tu urusan diaorg dengan Allah.Tp boleh & patut x saya tegur MIL n hubby tu.Lagi nak tegur MIL tu.dah la org tua,pastu mertua lak tu.serba salah di buatnya saya.Kalau hubby tu boleh la saya tegur2 & marah2.

Dulu masa lepas2 baru kahwin,hubby terkejut tgk cara saya & adik beradik lain.keluarga kami sembahyang bila masuk waktunya.(bukan nak ckp keluarga saya baik sgt, ye la setiap manusia de salah & silap kan) tp tu la hakikatnya.

Hubby cakap dekat saya, dlm keluarga dia, ayah dia sorang je yg sembahyang.( masa tu my FIL lum meninggal lagi)yang lain x sembahyang.( terkejut saya masa hubby cakp camtu) masa tu terus hubby ckp kat saya, ajarlah dia ape2 yang kurang.saya cakp yer la..boleh belajar sikit2.nnti ok la.

Saya belikan hubby buku sembahyang & alhamdulilah dia buat pe yg saya ajr.tp lama kelamaan bila saya x tegur, dia x buat.bila saya suruh sembahyang, dia boleh cakap kat saya.bini la buat lagi afdal.ada ke camtu.saya marah hubby, saya kata dia ketua keluarga, sepatutnya tunjuk teladan yg baik depan ank2.Ni dia boleh tdo bila waktu maghrib. Anak2 lak klu dgr azan cepat2 nak amik sembahyang n sembahyang.padahal ank2 saya kecik lagi.x smapi pon umur 6 thun lagi.sakit hati saya dengan hubby.waktu maghrib tu la syaitan byk berkeliaran.Tapi hubby boleh tdo.dia akn bangun bila time nak makan jer.geramm saya.pass makn tdo balik.Tp kalau ade kwn2 ajak kuar malm, boleh pulak lepak sampi pukul 3,4 pagi.. X de lak mengantuk. Kecewa saya sbg isteri bila suami buat camtu.Saya pernah juga cakap kat hubby, dia sedap je lepak2 kat luar rumah, gelak tawa dengan kawan2.tp saya duduk rumah, jaga anak2.tdokan anak2.Bukan saya nak kontrol hidup hubby, tp cara dia tu.saya dah buat yg terbaik utk dia, tp dia lgsung x hargai saya sebagai isteri. Saya pun x pernah nak mintak duit dia, saya bekerja & sara diri saya & anak2.tp dia lebih pentingkan kawan2 n barang2 kesukaan dia. Saya sebagai isteri lgsung dia x amik tau pasal makan pakai . 6 thun kahwin hubby x pernah belikan pakaian raya utk ank2 & saya.Saya yg sediakan sendiri termasuk pakaian dia. Tu pun hubby x hargai diri saya .Bila saya bagi nasihat & suruh dia sembahyang, saya yang kena marah dengan dia balik.Dia kata isteri x boleh lawan suami.derhaka namanya.Saya tau derhaka kalau melawan suami, tp salah ke saya klu tegur dia utk sembahyang.Solat tu kan Tiang Agama.Masa arwah FIL meninggal dunia, saya suruh hubby bacakan yassin tiap2 malam jumaat.Tau x pe jawapan hubby dekat saya, dia kata menantu la buat.lagi elok.ade ke macam tu.saya ckp baik2 dekat hubby, saya menantu je, awak tu ank dia, lagi elok.Sedih org tua dalam kubur tu bila anak2 buat camtu dekat dia saya kata.Hubby buat x tau je pe yg saya cakapkan. Sebenarnya hubby seorang yg panas baran.saya nak cakp lebih2 pun x boleh..silap2 kaki tgn sume naik kat badan saya.dia pernah tmpar & terajang saya depan ank2, ank yg peluk saya n pujuk saya.tp hubby keluar rumah tgglkan kami macam tu je. Tp lepas kejadian tu dia minta maaf dekat saya. hati saya sukar nak terima dia masa tu..tp demi anak2 saya pasrah.anak2 la kekuatan saya.

itu cerita saya & hubby.

Berbalik cerita pasal my MIL pulak, dia jnis yang duduk rumah je, x reti nak bergaul dengn orang.kalau ade kenduri2 dekat kwasan rumah dia, mesti dia x pegi.alasan sakit kepala la, sakit lutut la.padahal ok je.saje x mo pegi.Pernah dia buat knduri arwah FIL, x de orang datang pun.sudahnya saya n kakak ipar hubby yg kemas2 semua.sedih sangat saya n biras2 saya masa tu.nasib baik makanan yg byk tu orang2 surau lelaki datang.klu x, x tau la.Biras saya siap ckp kesiannya kita x de org datang n tolong wat keje. Esoknya ade makcik2 dekat rumah MIL jumpa saya.dia tnya sape ade dtg semalam.saya jwb x de org. Pastu makcik tu cakap dekat saya, Tu la MAK MERTUA kau tu..lain kali datag la umah orang.tgk org dah x nak datang umah dia.saya diammm je..SEDIHKAN.

Pasal sembahyang pulak, mmg my MIL x pernah nak sembahyang.Baru2 ni ade makcik hubby datang, waktu tu maghrib,kami semua kelam kabut pegi bilik air nak amik air sembahyang..tp my MIL boleh duduk depan TV.korang byangkanlah.pastu makcik hubby cakp kat my MIL," mu x sembahyang ke?". MIL jwb kaki dia sakit la pe la.pastu makcik hubby mengucap panjang.dia kata kalau nak sembahyang ada macm2 cara.duduk pun boleh.baring pun boleh.my MIL diammm je masa tu. saya x tau muka MIL camne masa tu sbb dalm bilik n terdengar perbualan diaorg. Selama ni x de pun org tegur MIL..Entah la, saya sebagai menantu pun rasa bersalah.padahal kaki dia ok je..x sakit pun. Mak saya pun terkejut tgk MIL x sembahyang.masa tu mak saya & MIL dtg KL.jaga saya dlm pantang.MIL tdo satu bilik dgn mak saya.bila mak saya bngun nak solat subuh, MIL lari tdo kat sofa depan ruang tamu umah saya.tu yg mak saya tnya saya, MIL saya x sembahyang ke..saya diammm je.pastu mak say pun cerita dekat saya..malu sgt saya.x tau nak jawb ape.ADik beradik hubby pun x de yg sembahyang.sedih saya.MIL pulak x pernah nak marah klau ank2 dia x pergi sembahyang raya atau pun sembahyang jumaat.berdosakah saya sbb x menegur.kalau tegur hubby lak yag akn marah saya.

Saya sebenarnya bukan nak aibkan my MIL ataupun my HUBBY.tp saya perlu pendapat dari kawan2 kat luar sana.ape yg patut saya buat.Saya tau x semestinya org yg sembahyang 5 waktu pun akan masuk syurga.tu semua tu urusan ALLAH.tp kalau boleh saya nak yang terbaik.saya nak my MIL jadi cth yg baik utk2 cucu2 & ank menantu dia.umur pon dah nak masuk 60 thun.utk HUBBY pulak, saya nak dia jadi ketua keluarga yang baik utk ank2 saya.Maafkan saya klu ade pihak2 kat luar sana yg marah dengan luahan hati saya ni.tp saya sekadar berkongsi luahan hati saya.bukan nak aibkan sape2 pun.

No comments:

Post a Comment