Suamiku suami mithali. Adakah aku tidak bersyukur?

Admin
0

saya nak luahkan sedikit masalah kecil yg saya hadapi sepanjang perkahwinan saya...saya harap KRT sembunyikan identiti saya sbb ramai friends yg saya kenal dlm KRT ni...ceritanya begini:

suami saya adalah seorang suami yg baik..dari segi nafkah zahir dan batin dia takde masalah langsung...sporting lagi..saya nak g mane2 pun dia tak halang asalkan saya pandai jaga diri...bila dia bersama ngan saya pun mesti dia peluk cium saya lebih dan sentiasa begitu bila mood dia ok...dia sembahyang tak pernah tinggal,dia bukan kaki pompuan,suka tolong orang,suka pada kedua-dua family,dan yg penting dia memang menyayangi saya dan anak kami.... cuma satu jer yg membuatkan saya berkecil hati selama berkahwin...iaitu dia suka keluar bersama dengan kawan2nyer... bila time cuti,pasti dia jarang ada dirumah..banyak masa habis diluar dgn kawan2nyer...

saya jadi cemburu dengan kawan2nyer yg mana segala masalah yg dia hadapi dia akan crita pada kwan2nye dulu...kemudian baru ngan saya,tu pun bila saya dah desak tanya dia.kalau tak memang dia takkan cerita,ape yg dia buat ngan kwawn2 dia pun dia tak cerita kat sy..hari sabtu dan ahad dia akan bangun lambat jika takde org lain telefonnye ajak kuar..bile dia bangun jer mesti dia akan telefon kawan2nyer dan dia lak yg akan ajak kawan2nyer minum kat kedai kopi or mane2...walaupun dah minum n makan sarapan pagi yg sy hidangkan,tu pun kul 11pg baru makan... bile kuar umah dia akan balik jap utk semayang zohor n kuar lagi lepas tu,balik pulak dah dekat senja utk semayang asar than baru leh nampak btg hidung,waktu kami sentiasa bersama bila time mkn mlm jer,lepas habis jer mkn mlm biasanyer ade laa sikit masa kat situ utk tengok tv bersama,tapi tak lama...kul 10 dia akan kuar lagi ngan kawan2nyer..n balik mesti dah pagi kul 2~3p,pernah kul 5pg pun pernah..mane dia g pun dia tak citer..

sy mampu diamkan ajer,bila sekali sekali sy masam muka akibatnye sy yg kena balik,mesti kena minta maaf dulu utk berbaik semula,dia memang tak pernah ngaku salah...dia kata sy tak sporting..padahal tiap kali dia kuar banyak yg sy diamkan,tiapkali kawan2nyer dtg saya hidangkan air... lagi satu kalau dia yg tak kuar,pasti kawan2nyer yg datang kat rumah kami n borak sampai lewat mlm...jarang sekali sy dpt masuk tidur sekali ngan suami sy..kebiasaannyer sy yg kena tidur dulu,nak tunggu pun dia tak bagi,katanye kasihan kan saya mengantuk...entah ape yg diborakkannyer pun sy tak tau..pulak tu dgn kawan2 yg dah jumpa hari2...

hari minggu jarang sekali kami kuar g shopping ke,g mane2lah..biasanye sy duk umah jer..tp ade jgk skali-skala dia ajak kuar g mkn ke pantai ke,tapi sebulan belum tentu sekali...kebiasaannye sy yg kuar g beli brg dapur,g byr segala2 bil sorg2 jer dgn anak..bile ajak dia g,alasan mesti ada,katanye sy dah pandai uruskan semuanye,tak perlu dia susah2 nk g..sedihnye rasa,kadang2 bila sy tengok org lain jln pegang2 tgn g shopping pun sama2,sy cemburu sbb sy jrang dpt merasa benda yg sebegitu...

biasanye sy ngan anak jer kalau nak g mall mane2lah..itu cerita time hujung minggu..kalau hari bekerja lak,biasa suami sy habis keje kul 5.30ptg,tetapi setiap hari dia akan sampai dirumah kul 7mlm,kadang2 tu maghrib da nak habis baru dia sampai umah,dri tempat keje ke umah makan masa dlm 15minit jer..dia suka melepak kedai kopi bila time habis keje,setiap hari begitulah rutinnyer...kadang2 sy kena mintak tolong ngan dia supaya balik awal bilamana sy dah boring hari2 dia balik lewat..pelikkan,sy sebagai isteri kena buat appointment dgn suami utk pulang awal ke rumah utk merasai suasana waktu petang..dlm seminggu hari keje hanya sehari dia balik awal tu pun sbb sy yg mintak dia balik awal,minum ptg kat umah...sekali-skala dpt gak rasa(entah 2~3bulan skali),sbb tu sy ckp suami sy nie baik....

sy tak pernah buat kuih utk minum ptg sbb dulu sy buat tapi byk buang jer sbb dia balik dah kenyang minum/mkn kat luar,senang keje sy takyah penat2 buat kuih ke bagai...tapi sy cemburu bila dgr jiran2 cerita suami dia balik lepas keje mesti nak kena buat air n mkanan aper2,pastu dpt minum sama2...pelikkan saya.. biasanyer kalau tercetusnya pergaduhan bukannyer disbbkan benda lain melainkan masalah dia kuar jer..kadang2 sy tak dpt tahan dgn sikapnye yg suka berkawan sampaikan boleh jadi gaduh besar,padahal benda nie masalah kecik jer kalau org lain dengar..betul ker?? segala benda dlm rumah kami sy yg kena uruskan,contohnyer mcm nak gantung frame ke,nak ubahsuai bilik ke,ruangtamu ke,hal didapur ke,cuci kereta pun sy yg kena buat,nak cuci kipas siling tu ke,panjat memanjat nie dah jadi keje saya...tugas suami sy cuma satu jer,g keje n lepak ngan kawan2nyer...

sy tak nampak selain dari tu..entah ler..adakah saya nie tak bersyukur dgn apa yg Allah berikan??? bile dia ada dirumah apa yg dia buat??...biasanya bile dia ada kat umah time mlm dia akan ngadap komputer n ngadap tv,sy kat sebelah kena diam jer..bila sy start berckap dia tak brape nak layan..mulutnyer berat nak bukak bila bersama ngan sy,tp dia tetap peluk @cium sy bile dia rasa nak buat begitu...sy nak jugak rasa borak2 bile time bersama..sy suka cerita kat dia apa yg sy buat ari tu,mane sy pegi,anak buat ape,tpi dia just dengar jer tanpa komen aper2...

kebanyakannyer sy jer yg bukak cerita dulu..nak tunggu dari dia payah ler skit,bukannyer takde langsung,tapi skit jerlaa.. so,kesimpulannye kat sini,saya nak tanya pendapat org lain pasal ape yg saya alami nie..adakah saya nie seorang yg tak reti bersyukur dgn apa yg diberi atau pun saya nie dah giler??

tolonglah saya supaya hati saya menjadi tenang dan tak sakit lagi...

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)