Sunday, March 31, 2013

Berkahwin dan Bercerai

Kadang-kadang bila berkahwin masa usia muda, macam-macam hal boleh berlaku. Ye la, kita baru nak hidup, gaji pun ciput aje. Pantang isteri tegur sikit, mula le nak marah. Isteri pun jenis tak sabar juga. Masa dating, semua berlakon baik punya. Bila dah baring sekatil baru tahu rupa dan perangai masing-masing. Masing-masing ada egonya. Ilmu agama bab nikah kahwin memang dah khatam, tetapi standard le, semuanya kat mulut aje. Tak percaya tanya Ustazah-ustazah yang glamour tu, kalau suami depa nak tambah cawangan, depa kasi tak? Korang agak apa jawapannya? Masa tu baru tahu Al-Quran dan Hadis hanya dimulut aje. Menurut satu kajian yang dibuat di UK, ini aku dengar ceramah malam tadi kat surau. Poligami dapat meningkatkan umur suami sebanyak 12%. So kalau sayang suami, izinkan dia tambah cawangan. Rahmat apa dapat lama lagi bersama suami pasal umur lagi panjang.. he he he.. Bila dengar ustaz tu cakap macam tu, "aiseyman! isteri tak mai la pulak" Balik dari ceramah terus beritahu Isteri, dalam 1 1/2 jam tu, aku cuma ingat bab tu aje (dasar lelaki, memang ingat benda tu aje). dan seperti biasa jawapan skema yang diberikan oleh isteri ku. "kahwinla bang, janji abang boleh berlaku adil" melalut la pulak aku ni.... balik semula cerita tadi, bila kahwin masa usia muda memang banyak ujian. Kena pulak isteri tak reti masak dan mengemas, suami pulak balik kerja terus lepak dengan kawan-kawan sampai larut malam. So dua-dua ada isu untuk dibangkitkan bila bergaduh. Mula-mula kecil, lepas tu isteri sibuk minta cerai.. itu standard orang perempuan bila bergaduh. Tu pasal talak kat tangan suami, kalau talak kat tangan isteri, banyak le lagi kes talak kat dunia ni. Tetapi ada juga lelaki yg otak letak kat bontot, bila isteri minta cerai, dia dgn selamba aje terus lafazkan cerai. Bila dah dilafazkan, baru tergamam si isteri, terus menangis masuk bilik kemas baju. Dah cerai maaa, mana boleh duduk sekali. Masa tak nikah dulu boleh duduk sekali, tetapi bila dah cerai tak boleh duduk sekali????? Kalau kes macam ni, elok dipisahkan dulu. Jangan terus rujuk. Kena pergi kaunseling. Sebab ada kes, lepas rujuk, sebulan lepas tu kena cerai lagi. Ini dah masuk 2 kali, cuma tinggal 1 aje lagi peluang yang ada. Jodoh ditangan Allah SWT, selepas lebih 15 tahun, pasangan ini berkahwin semula. Alhamdulillah. Sekali aku nampak pasangan di Selayang, berkepit macam pasangan baru kenal. Ye la, dah rugi 15 tahun.

No comments:

Post a Comment