Aku cikgu, gaji x byk. Wife student, tapi selera besar. Asyik nak mintak cerai.

Admin
2

Salam..semua...aku punya kisah rumahtangga mcm ni pulak..story dr awal kahwin ar..aku kahwin atas dasar tawaran bapa&ibu dia pd aku..tp mula2 aku tak jawab,coz aku nak confirm dulu dia boleh terima aku ke tak..kalao nak dikirakan aku cam anak angkat secara tak langsung dgn mak bapak dia. mak dia byk kali kenen aku ngan anak dia tuh, wal hal mcm lah dia tak tahu aku admire pd sorang pompuan ni. tp pompuan tu cam tak yakin nak kahwin lg, ye lah baru habis belajar. tunggu nak keja. tp confirm dpt coz dlm bidang cikgu.

lastly aku wat keputusan utk terima anak nye coz dia setuju nak kahwin ngan aku. wal hal dia tgh belajar lg. aku propose kat bapak mak dia ni. semua setuju..mak ayah aku pulak tak tahu ape2 lg. tiba2 aku kena posting,jauh di sarawak. lebih kurang setengah tahun, baru ake decide nak kahwin cepat. bawak mak ayah aku jumpe bakl menantu nye. kat rumah tu, baru aku bgtahu niat nak kahwin pd mak ayah aku..terkejut mak ayah aku..nak tak nak, mereka terima sebab tak nak malukan diri sendiri..maka bertunanglah kami esoknya..mak aku pulak yg happy sgt. aku pun tumpang seronok bila mak aku boleh terima bakal menantu tu.sebulan kemudian, kami kahwin.ramai lah rombongan aku dtg utk hadiri majlis kahwin tu..seronok sgt time tu.

setahun perkahwinan, kami dikurniakan seorang anak. tp aku still kat sarawak, isteri kat semenanjung.tgh belajar lg. anak ditinggalkan pd mertua aku. byk kali aku apply pindah, tak dpt2.mcm2 alasan dah.semua bungkus. aku tension giler, coz isteri asyik duk komplen kami berjauhan. dia tak dpt nk tunaikan tggjawab sebagai ibu&isteri.

2tahun di sarawak, akhirnya aku dpt tukar, tu pun emergency case. tp aku duk rumah mertua, isteri kat bandaraya tgh belajar lg. kami pernah berperang besar coz dia duk asyik komplen tak dpt tunaikan tanggungjwblg pd aku&anak. aku cuba mintak pindah lg. tp bukan senang mcm tu nak pindah. ada problem itu hari, mak ayah dia ungkit pasal aku marah2 anak dia. katanya yg aku tak boleh lupa "Malam ko telanjangkan isteri ko, siang ko nak tak terajang dia, suami jenis apa ko ni?ahli neraka dia cop aku." fine, aku dah fedap dgn perangai isteri aku yg suka ngadu kat mak bapak dia. pastu kata aku pun suka cerita rumahtangga pd org lain. mak bapak dia org berpangkat dan terkenal lah jgk. jd mak bapak dia malu bila dia tahu cerita2 aku pd org lain. aku ngaku, mmg silap aku tu.tpniat aku cerita supaya org tu boleh tegur sikap isteri aku,lg pulak mak sedara dia. tp mak sedara dia pergi cerita balik pd mak ayah mertua aku.tu yg jd haru-biru aku kena torture. last2,aku cerita kat famili aku. dia org boleh terima aku,keadaan aku. dia org suggest buat yg terbaik utk life aku sendiri. akhirnya drpd nk bercerai, aku cancel.tp kami dah tak tinggal sebumbung lama gak sebelum tu..ye lah isteri aku belajar lagi. keluarga aku ada yg fedap dgn sikap mertua aku, apa yg mereka buat@cakap..betul belaka(bagi mereka)..

Aku?sebab fikirkan anak, aku kembali pd isteri..dan aku hanya nak jaga status bapak mertua aku coz orang kenamaaan.

aku mintak maaf byk2 pd mereka. mungkin aku yg tak boleh bersabar dgn isteri aku tu.

setahun kemudian, dpt anak lg...hmm..tanggungjawab beb.nafkah batin kena bg.isteri aku asalnya tak dpt terima ngandung lg..tp aku yakinkan dia ttg rezeki Allah. syukur aku dpt pindah ke kotaraya. bayangkan dr jauh pedalaman, kini aku hidup di tgh2 bandar. kehidupan berjalan dgn baik pada mulanya.cuma masalah kami lg, aku tak dpt nak sediakan mahligai banglo utk isteri aku.dan dia tgh belajar,tension dgn suara nangis anak sulung yg sedang meningkat dewasa, dia suruh bapak mak dia jaga. bapak dia setuju sebab dr awal kelahiran memang budak tu diorang jaga. duk bandar besar, belanja hidup pun besar..aku bersyukur sebab kerja cikgu(kerajaan). masa tak byk sgt pd sekolah, petang balik sekolah,amik anak.jaga anak.tahu isteri nak belajar.mlm aku harap ada masa isteri aku utk anak.sebab dia kat rumah nyusu badan.huih pjg cerita.

masalah aku sekarang ialah, isteri aku byk merungut, dia nak belajar, nak exam, nak fokus pd study dia. dia marah aku tak jg anak. padahal, bukan aku keluar dr rumah ke, apa ke,aku duk rumah.tgk2 lah anak nak wat apa. kalo bab mandikan anak, basuh berak anak, dukung anak, dah jd rutin aku. kalo keluar jalan2, aku yg siapkan anak.kalo sekali sekala anak sulung dtg, aku bwk diaorg jalan2..semua aku nak sediakan. tp isteri aku bagus, dia pun nak sediakan..cuma aku melenting kalo ada brg tak cukup.bukan marah, nasihat.isteri aku jenis panas baran orangnya..anak sulung aku selalu kena marah,herdik. anak no 2 pun sama kena marah..aku?dah biase..

sehinggalah 4 tahun usia perkahwinan kami, dia mcm buat perangai..nak itu,nak ini.tak dpt merajuk..biasa ar,pompuan.kaloanak merajuk,dia hentam habis-habisan. kalo aku tak cukup duit, dia bg.last2 dia pun takde duit.

publish kat FB..semuaorang tahu dia sengkek..bapak dia bg duit..suka ar dia..lame2, aku dah nampak, dia hilang hormat kat coz tak dpt bg apa je yg dia nak.padahal katanya dia tak pernah mintak emas berlian.aku?makan minum byk yg aku catu..nak berjimat lah,sebab duk kat bandar besar mcm ni.akhirnya, kalo dia tensen, dia mengamuk, mitak cerai..bukan sekali, byk ar jgk. aku..booo layan.

tiba2 aku accident motor.tak teruk mane pun. dia mcm anggap aku beban, mcm org cacat. dia sanggup tido hotel ngan mak bapak dia drpd jg aku. pastu bila dia cuti semester, rela balik kampung mak bapak dia drpd jg org sakit mcm aku..

kini aku buntu, nak buat pe lagi dgn dia.

sape2 ada cadangan sila kongsikan lah...pandangan pun aku terima...

Post a Comment

2Comments
  1. he..he..... isteri u ada skit2 mcm saya DAHULU.....he..he.. hari2 gaduh nanti nak minta cerai....skit jer persamaannyer..iaitu suka gaduh2+ minta cerai..... yg lain2 tu tak sama sgtlah.....saya lagi baik skit kot....
    nak bagi tip mengatasi bini mcm ni....sebab saya dah go through pengajaran daripada suami saya......

    mula2 kawin...saya teramatlah yakin....sayalah segala2nyer bagi suami saya....so, saya tak kira...salah skit mesti gaduh...mesti nak dia yg pujuk....so, awal2 tu memang suami pujuklah.....kompomlah dia kena pujuk...sebab saya akan mengamuk2 sampai dia pujuk jugak2....
    setelah mendapat anak satu....saya stil jenis yg suka marah2....saya dok ingat dia still nak layan lagi lah kerenah ku ini....tetapi sebaliknya.....dia lebihkan anak dari saya.....dia dah tak layan saya...kurang bercakap.....kalau mengamuk sorang2 je berbuih2 mulut ni cakap...dia buat derk jer..... hangin satu badan saya...he..he....
    hubungan intim jgn haraplah....kekadang berbulan pun dia buat tak pandang jer...... bayangkanlah kalau hubungan mesra tu tak berjalan dgn baik...maksudnya segala hubungan luaran lagi lah hancus......

    saya tak tahulah....mungkin tuhan masih sayangkan saya....dia bagi petunjuk....puaslah saya dok pikir...awatlah suami aku ni tak pandang bini dia ni yg cun melecun ni...he..he....

    dah puas berpikir.......saya akhirnya membuat keputusan utk mengambil hatinya semula.....ye...semua lelaki nak dilayan bagai RAJA....menyampah pun ada....setelah berlemah lembut.....dan yg paling penting...saya siap mengambil supplement utk rawatan "dalaman"..... perghh...sampai tahap tu nak ambil hati suami semula....sebab saya pikir, mungkin dia tak nak bermesra dgn saya kerana ada yg dah terlonggar sana-sini......ha..ha....

    but, it really works......ha..ha.....just nak share my experience...
    so, kesimpulannya ..... hubungan dalaman tu amatlah penting.....cubalah u try buat tak tahu jer bab2 dalaman tu dlm jangaka masa yg lama..... + jgn lupa doa bebanyak, tuhan buka hati dia utk mengambil hati u kembali........saya pun mengambil masa jugak nak sedar kesilapan sendiri......

    "sharing is caring"

    ReplyDelete
  2. isteri u sebenarnya tidak bersedia utk memikul tggjwb seorg isteri..
    beri dia peluang..tanyakan apa sebenarnya yg dia mahu..klu itu yg terbaik utk dia..then? sekiranya di teruskan juga ..mungkin keadaan akan menjadi lebih buruk!

    ReplyDelete
Post a Comment