Thursday, November 10, 2011

Tekanan dari 'mother in law (mil)'

salam...sy nk mtk pendapat kengkwn semua..sy dah kawin..br 3 thn..dah ade seorg anak..buat ms nie,sy msh lg duk sm2 dgn MIL n ipar2 sy..dlm 1 rumah 2 ade lbh krng 9 org (termasuk sy n anak sy)..mslh sy skrg nie, MIL sy suka sgt bunyi psl DUIT..

bila duit belanja bulanan yg anak2 dye bg dah habis @ x mencukupi,mulalah MIL sy bising n buat muka tertekan..ini dah habis lah..itu dah habis lah..ini x cukup..itu x cukup..n mcm2 lg la..kdng2 MIL sy bunyi dpn sy..seolah2 sy penyebab duit dye habis..sdgkn ipar2 sy ade yg x bertanggungjawab..mksd sy,pandai nk mkn sedap, tapi kedekut nk keluarkan duit sendiri..semua nk harapkan suami sy menanggung perbelanjaan dlm rumah 2..sdgkn suami sy banyak tanggungjawab lain..

utk pengetahuan KRT n kengkwn semua,suami sy dan sy mempunyai pendapatan yg cukup2 mkn shaja..lg pun kami berdua ade tanggungjawab pada anak kami yg masih lagi kecil n memerlukan perbelanjaan yg besar..br2 nie,adik ipar sy nk beli motor..dye mtk suami sy tambahkan sedikit duit dan suami sy bersetuju nk bagi..sy takde niat nk kontrol duit suami sy..tapi sy juga berhak ke atas duit suami sy itu..kdng2 sy berasa hati dgn sikap MIL n ipar2 sy..bila sy duduk berbincang dgn suami ttg perkara nie,suami sy mula tarik muka..

suami sy seolah2 menyalahkan sy 100%..suami sy kata,sy yg x phm keadaan keluarga dye..tapi siapa yg phm keadaan sy????sy pernah terfikir utk berpisah dgn suami..tapi bila kenangkan anak,niat sy terbantut..sy x nak anak sy lalui ape yang telah sy lalui pada ms dahulu..skrg nie,sy amik jalan utk mendiamkan diri bila berada dlm rumah 2..sy hanya melayan karenah anak sy..dgn suami pula,sy hanya ckp mengenai perkara2 yg penting2 sahaja..selebihnya sy byk mendiamkan diri..sy tak tahu ape lagi yg perlu sy buat n ape lagi yg perlu sy korbankan demi memuaskan hati semua pihak termasuk juga hati sy sendiri..............

No comments:

Post a Comment